بیش از نیمی از حجم معاملات گزارش شده بیت کوین جعلی هستند

طبق گزارش ها، داده های مربوط به حجم معاملات بیت کوین در 157 صرافی با آنچه شرکت ها ادعا می کنند مطابقت ندارد.

خاویر پکس (Javier Pax) از بخش دارایی های دیجیتال مجله فوربس در گزارش روز 26 آگوست (4 شهریور) خود مدعی شد میان داده های معاملاتی بیت کوین (BTC) که توسط صرافی های ارزهای رمزنگاری شده گزارش شده اند و اعداد واقعی ناهماهنگی ملموسی وجود دارد. براساس تحقیقات پکس، حجم معاملات بیت کوین در گروهی از صرافی های کوچک، تقریباً 95 درصد کمتر از آن چیزی است که گزارش می شود؛ این در حالی است که صرافی هایی مثل بایننس و بای بیت که «تحت نظارت اندک یا بدون نظارت قانونی» فعالیت می کنند، ادعا کرده اند که حجم معاملاتی بیش از دو برابر این رقم آنالیزشده را شاهد هستند؛ یعنی 217 میلیارد دلار در مقابل 89 میلیارد دلار.

پکس گفت: “بیش از نیمی از کل حجم معاملات گزارش شده احتمالاً جعلی یا غیراقتصادی هستند.” «حجم روزانه معاملاتی جهانی بیت کوین در تاریخ 14 ژوئن (24 خرداد) معادل 128 میلیارد دلار بوده است. این رقم 51 درصد کمتر از 262 میلیارد دلاری است که با گرفتن مجموع حجم گزارش شده از منابع متعدد به دست می آید.»

گفتنی است که پکس برای سندیت دادن به ادعای خود، به گزارش سال 2019 شرکت مدیریت دارایی Bitwise Asset Management استناد می کند که ادعا می‌کرد 95 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال گزارش شده در صرافی‌های غیرقانونی به نظر جعلی یا نتیجه تجارت شستشو بوده است. گزارش ماه فوریه (بهمن 1400) Chainalysis نیز نشان داد که تجارت شستشو به تدریج به یک نگرانی بزرگ در میان سرمایه گذاران NFT تبدیل می شود.

وی معتقد است علاوه بر معاملات شستشو، صرافی های غیرقانونی و کوچک عمداً ارقام حجم معاملات خود را در متن گزارش دهی، بیش از حد واقعی اعلام می کنند تا از این راه توجه بیشتری از سوی مشتریان به سمت خود جلب کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *